Sabtu, 17 Mac 2012

‘INSPIRING CREATIVITY THROUGH INNOVATION’

 PROGRAM KHIDMAT KOMUNITI BERTERASKAN PENERAPAN KEMAHIRAN BERFIKIR 


Disediakan Oleh :
Edy Hafizan Bin Mohd Shahali
Tuan Mastura Tuan Soh
Sharifah Intan Sharina bte Syed Abdullah
Nur Suhaidah binti sukor
Maria Binti Abdullah
Nurazidawati Mohamad Arsad
Yew Kiong Lim
Siti Hajar binti Zakaria
Norhayati Binti Abu Bakar
Natrah binti Mohamad
Rian Vebrianto
Ainul Ezatul Farah Mohd Taha

PENGENALAN

Abad ke 21 memperlihatkan bahawa hanya negara yang mempunyai “perisian intelek” dan berteknologi canggih serta terkini sahaja berupaya berada di barisan hadapan dalam perlumbaan mengejar kemajuan. Oleh itu, untuk menghala ke arah model ekonomi baru yang berpaksikan pengetahuan dan inovasi ini, Malaysia memerlukan masyarakat yang berfikiran kreatif dan inovatif serta mempunyai keberanian untuk melakukan perubahan dan inovasi. Tanpa kreativiti dan inovasi, negara akan terus ketinggalan dan tidak dapat bersaing dengan negara-negara maju di dunia. Bagi merealisasikan hasrat ini maka kreativiti dan inovasi perlulah “diarusperdanakan”, merentasi semua lapisan masyarakat dan mencakupi segala aspek kehidupan.

Masyarakat seharusnya mampu berfikir secara kreatif dan inovatif serta berupaya untuk melakukan perubahan dalam segenap bidang yang mereka ceburi. Ini bertepatan dengan apa yang dinyatakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sewaktu melancarkan Malaysia Inovatif 2010 bahawa “kunci kejayaan kepada negara-negara maju adalah inovasi dan kreativiti, dan untuk itu Malaysia memerlukan rakyat yang berupaya berfikir secara inovatif dan kreatif” (Utusan Malaysia, 28 Januari 2010). Kedua-duanya itu merentasi semua lapisan masyarakat dan merangkumi semua aspek kehidupan, pembangunan dan kemajuan.

Menyedari hakikat peri pentingnya memupuk dan membudayakan pemikiran kreatif dan inovatif dalam kalangan rakyatnya, negara telah memberi penekanan kepada kreativiti dan inovasi. Antara usaha negara bagi memupuk dan membudayakan inovasi ini dapat dilihat melalui pelancaran “Malaysia Inovatif 2010” yang telah dilancarkan baru-baru ini. Pelaksanaan program inovasi di peringkat nasional ini jelas menunjukkan bahawa kerajaan bersungguh-sungguh untuk membawa negara supaya setanding dengan negara-negara maju di dunia. Namun usaha untuk mencapai hasrat tersebut tidak akan tercapai sekiranya rakyat tidak mempunyai dan menguasai pemikiran kreatif dan inovatif dalam masyarakat. Bagi melahirkan masyarakat yang mempunyai budaya inovasi dan kreativiti sudah tentu ia perlu dimulakan dari peringkat awal bermula dengan sistem pendidikan dan kekeluargaan. Pelajar harus diberikan kebebasan untuk berfikir secara kritikal dan disokong oleh persekitaran yang interaktif tetapi terkawal berpaksikan budi pekerti, tatasusila dan nilai-nilai murni. Sistem pengajaran dan pembelajaran seharusnya berupaya melahirkan masyarakat yang mempunyai pemikiran inovatif.

Pengajaran dan pembelajaran sains perlulah mempu menggalakkan pemikiran inovatif kerana bidang sains sangat berkait rapat dengan teknologi. Sekiranya pelajar yang dihasilkan mempunyai pemikiran inovatif, mereka akan dapat menggunakan ilmu sains dan teknologi yang dipelajari untuk menghasilkan inovasi baru yang mampu membawa negara ke era kemajuan sepertimana diharapkan.

Oleh itu, program ini dianjurkan bagi membantu pelajar menguasai kemahiran abad ke 21 ini serta memupuk kemahiran berfikir secara kritis, kreatif dan inovatif melalui aktiviti-aktiviti yang telah diaturkan. Di samping itu aktiviti ini diharapkan dapat mengeratkan hubungan silaturahim antara pembimbing (pelajar Sarjana Pendidikan Sains UKM) dengan pelajar di Sekolah Kebangsaan Seberang Dungun, Terengganu.


Secara khusus program ini bertujuan untuk memenuhi objektif berikut:
  1. Untuk meningkatkan pemikiran inventif dalam kalangan pelajar kursus GR6243 dan peserta program
  2. Untuk mendedahkan penggunaan kemahiran berfikir dalam kalangan peserta program untuk kerjaya masa hadapan
  3. Menggalakkan peserta program untuk bekerjasama dan menyelesaikan masalah dalam satu pasukan. 
  4. Untuk meningkatkan penglibatan fizikal dan mental secara aktif dalam kalangan pelajar GR6243 dan peserta program.
  5. Untuk meningkatkan kemahiran intrapersonal, interpersonal dan kemahiran komunikasi dalam kalangan pelajar kursus GR6243 dan peserta program

AKTIVITI

Terdapat empat aktiviti yang telah dirancang di dalam program khidmat komuniti ini. Setiap aktiviti-aktiviti tersebut dilaksanakan dalam bentuk stesyen. Setiap stesyen akan menjalankan aktiviti berbeza yang akan dikendalikan oleh tiga orang fasilitator (pelajar GR6243). Setiap stesyen akan mengendalikan dua kumpulan murid dalam satu-satu masa. Stesyen-stesyen tersebut adalah seperti berikut:

Stesyen 1 : Water Filter (Penapis Air)

Aktiviti stesyen ini memerlukan peserta merekabentuk satu alat penapis air menggunakan bahan-bahan yang disediakan iaitu botol plastic, batu-batu kecil, batu-batu besar, pasir, arang, jarring dan kapas. Sebelum memulakan projek membina penapis air ini, fasilitator akan menerangkan secara ringkas mengenai kitar semulajadi air (Sukatan Sains Tahun Lima) dan menerangkan tentang kualiti air yang semakin merosot dari hari ke hari disebabkan oleh pencemaran air hasil daripada aktiviti-aktiviti manusia yang tidak bertanggungjawab. Beberapa alat bantu mengajar (ABM) yang berupa kad maklumat ditampalkan disepanjang stesyen bagi membantu guru menerangkan kitaran semulajadi air dan pencemaran air ini.

Seterusnya fasilitator akan mengemukan masalah berkaitan isu kualiti air tersebut dan meminta murid menyelesaikan masalah tersebut dengan menghasilkan satu penapis air. Masalah yang dikemukan kepada peserta adakah seperti berikut:

“Sebagai seorang bakal saintis alam sekitar, hasilkan sebuah penapis air menggunakan bahan-bahan yang disediakan bagi mendapatkan air yang bersih. Bina penapis air anda tersebut dengan mengambilkira apakah bahan yang perlu digunakan dan dilapisan manakah bahan tersebut perlu diletakkan. Lakukan beberapa percubaan sehingga anda Berjaya mendapat air yang paling bersih. Hasilkan penapis air dengan menggunakan bahan-bahan tersebut untuk mendapatkan air yang bersih. Anda dan rakan-rakan perlu berbincang dan merancang bahan apakah yang perlu diletakkan pada lapisan paling bawah dan seterusnya sehingga dapat menghasilkan air yang jernih. Anda juga perlu mengambilkira kuantiti setiap bahan yang akan digunakan tersebut. Perbaiki penapis air yang anda bina dengan mengubah kedudukan lapisan bahan yang digunakan sehingga Berjaya mendapatkan air yang paling jernih. Anda diberikan peluang untuk melakukan 3 kali percubaan”

 Peserta diberi masa selama 30 minit bagi menghasilkan, menguji dan melakukan penambahbaikan terhadap  penapis air mereka. Mereka diberi kebebasan merekacipta penapis air tersebut mengikut kreativiti mereka dan melakukan penambahbaikan supaya penapis air tersebut menjadi bertambah baik setiap kali percubaan dilakukan.

Disepanjang proses membina penapis air tersebut, peserta dikehndaki melengkapkan helaian kerja (handout) yang mengkehendaki mereka menyatakan apakah langkah-langkah yang dilakukan, apakah penambahbaikan yang dilakukan dalam setiap percubaan dan apakah perubahan terhadap kualiti air yang diperolehi. Akhirnya murid akan menjawab beberapa soalan berkaitan aktiviti ini bagi meningkatkan kemahiran metakognitif mereka.

Stesyen 2 : Pneumatic Blast Rocket (Roket Tekanan Udara)

Aktiviti stesyen ini memerlukan peserta merekabentuk roket menggunakan bahan-bahan yang disediakan iaitu kertas A4, pita selefon dan gunting. Roket yang telah dibina tersebut seterusnya akan dilancarkan menggunakan pelancar yang dibina daripada tiub getah, botol dan kaki retort (pelancar disediakan oleh fasilitator). Roket tersebut akan dilepaskan dari pelancar menggunakan prinsip tekanan udara dan jarak yang dilalui oleh setiap roket tersebut akan diukur.

Sebelum memulakan projek membina roket ini, fasilitator akan menerangkan secara ringkas mengenai teknologi pembuatan roket secara sepintas lalu bagi member gambaran kepada murid mengenai bentuk, prinsip, fungsi dan jenis-jenis roket. Meskipun murid tidak mempelajari secara spesifik mengenai roket ini dalam sukatan matapelajaran Sains murid disekolah namun mereka mempelajari mengenai perkembangan teknologi pengangkutan (Tahun Empat) dan mempunyai gambaran awal tentang bentuk serta kegunaan roket ini.
Seterusnya murid akan diminta untuk menghasilkan satu roket menggunakan bahan-bahan yang dibekalkan tersebut.

Masalah yang dikemukan kepada peserta adakah seperti berikut:


“Anda dan kumpulan anda diberikan bahan-bahan berikut ; Kertas A4 (10 helai), Pita selefon (masking tape) dan Gunting.Sebagai seorang bakal saintis aeroangkasa, anda dan kumpulan anda dikehendaki membina roket menggunakan bahan-bahan yang dibekalkan tersebut. Roket tersebut akan diuji dengan meletakkannya pada pelancar yang diperbuat daripada botol minuman dan tiub getah.”

 Peserta diberi masa selama 30 minit bagi menghasilkan, menguji dan melakukan penambahbaikan terhadap  roket ciptaan mereka. Mereka diberi kebebasan merekacipta roket tersebut mengikut kreativiti mereka dan melakukan penambahbaikan supaya roket tersebut dapat bergerak paling jauh setiap kali dilancarkan pada pelancar khas yang disediakan oleh fasilitator.

Disepanjang proses membina roket tersebut, peserta dikehendaki melengkapkan helaian kerja (handout) yang mengkehendaki mereka menyatakan apakah langkah-langkah yang dilakukan, apakah penambahbaikan yang dilakukan dalam setiap percubaan dan apakah perubahan terhadap jarak yang diperolehi. Akhirnya murid akan menjawab beberapa soalan berkaitan aktiviti ini bagi meningkatkan kemahiran metakognitif mereka.

Stesyen 3 : Formula One Car (Kereta Formula Satu)

Aktiviti stesyen ini memerlukan peserta merekabentuk kereta formula satu dengan  menggunakan bahan-bahan yang disediakan iaitu botol plastic, kadbod (untuk membuat tayar), straw, lidi, pita selefon, klip kertas, belon dan gunting. Kereta Formula Satu yang telah dibina tersebut seterusnya akan dilancarkan dilandasan (ramp) yang disediakan oleh fasilitator. Kereta Formula Satu tersebut akan dilepaskan dari landasan berketinggian 25 cm dan jarak yang dilalui oleh setiap kereta tersebut akan diukur.
           
Sebelum memulakan projek membina kereta Formula Satu ini, fasilitator akan menerangkan secara ringkas mengenai teknologi pembuatan kereta Formula Satu secara sepintas lalu bagi member gambaran kepada murid mengenai bentuk, prinsip, fungsi dan jenis-jenis roket. Murid juga didahkan dengan beberapa konsep sains yang penting dalam merekabentuk kereta ini iaitu konsep kestabilan (Sains Tahun Lima) dan konsep Daya Geseran (Sains Tahun 6). Beberapa gambar-gambar (ditampal disepanjang stesyen) yang menunjukkan bentuk asas dan inovasi dalam rekabentuk kereta formula satu bagi memberi gambaran mengenai bentuk kereta ini dan apakah factor-faktor yang dipertimbangkan dalam mereka bentuk kereta yang dapat bergerak paling jauh apabila dilepaskan dari landasan.

Arahan yang dikemukan kepada peserta adakah seperti berikut:

Sebagai seorang bakal jurutera rekabentuk F1, Anda dan kumpulan anda dikehendaki membina model kereta F1 menggunakan bahan-bahan di atas. Dalam merekabentuk kereta anda itu, pastikan anda mengambilkira faktor seperti bentuk,rintangan angin,gravity dan berat kereta tersebut supaya anda dapat menghasilkan kereta yang stabil dan boleh bergerak paling jauh apabila dilepaskan dari landasan (ramp). Kereta tersebut akan dilepaskan dari landasan (ramp) yang berketinggian 30 cm. Kemudian, ukur jarak yang dilalui oleh kereta anda . Lakukan beberapa percubaan dan perubahan pada kereta anda supaya ia boleh bergerak pada jarak yang paling jauh apabila dilepaskan dari landasan (ramp) tersebut. Anda bebas untuk menggunakan kreativiti anda dengan menggunakan bahan-bahan yang diberi supaya dapat menghasilkan kereta F1 yang dapat meluncur pada jarak yang paling jauh apabila dilepaskan dari landasan (ramp). Pastikan anda mengambilkira factor bentuk,rintangan angin,tarikan gravity dan berat kereta ketika merekabentuk kereta F1 ini.”

Peserta diberi masa selama 30 minit bagi menghasilkan, menguji dan melakukan penambahbaikan terhadap  kereta formula satu ciptaan mereka. Mereka diberi kebebasan merekacipta kereta tersebut mengikut kreativiti mereka dan melakukan penambahbaikan supaya kereta tersebut dapat bergerak paling jauh setiap kali dilepaskan dari landasan yang disediakan oleh fasilitator.

Disepanjang proses membina kereta tersebut, peserta dikehendaki melengkapkan helaian kerja (handout) yang mengkehendaki mereka menyatakan apakah langkah-langkah yang dilakukan, apakah penambahbaikan yang dilakukan dalam setiap percubaan dan apakah perubahan terhadap jarak yang diperolehi. Akhirnya murid akan menjawab beberapa soalan berkaitan aktiviti ini bagi meningkatkan kemahiran metakognitif mereka.

Stesyen 4 : My Strongest Tower (Menara Terkuatku)

Aktiviti stesyen ini memerlukan peserta merekabentuk satu model bangunan menggunakan blok “LEGO” diatas satu kadbod. Ketinggian minima bangunan yang dibina adalah 50 cm dan peserta dikehendaki menggunakan keseluruhan 75 keping blok “LEGO” yang dibekalkan. Peserta diberi kebebasan untuk membina bangunan mereka mengikut bentuk yang mereka rasakan dapat menahan gegagaran yang akan dikenakan pada tapak bangunan tersebut (tapak dibina dari dua keeping kadbod dengan meletakkan bola getah pada diantara kadbod). Struktur bangunan yang dibina tersebut seterusnya akan diuji kestabilannya menahan daya gegaran dengan menggerakkan salah satu kadbod tersebut dan kemudian melepaskannya. Kadbod tersebut akan bergerak dan menghasilkan daya gegaran pada tapak bangunan. Peserta akan melakukan beberapa percubaan sehingga berjaya membina satu struktur bangunan yang dapat menahan gegagran pada sudut berbeza tersebut.
           
Sebelum memulakan projek membina model bangunan ini, fasilitator akan menerangkan secara ringkas mengenai konsep kestabilan (Sains Tahun Lima) dan factor-faktor yang mempengaruhinya seperti luas tapak dan juga kedudukan pusat gravity (ketinggian). Beberapa gambar-gambar (ditampal disepanjang stesyen) yang menunjukkan bangunan-bangunan di dunia dalam pelbagai bentuk diberikan bagi memberi gambaran awal kepada peserta. Mereka juga didedahkan dengan masalah yang dihadapi oleh negara-negara seperti Jepun yang sering ditimpa bencana gempa bumi yang memusnakhan bangunan-bangunan dinegara tersebut.

Arahan yang dikemukan kepada peserta adakah seperti berikut:

“Antara daya yang boleh melemahkan struktur bangunan adalah daya gegaran (lateral shaking force) sepertimana yang dialami ketika gempa bumi. Jika seseorang jurutera ingin merekabentuk dan membina bangunan dinegara yang sering mengalami gempa bumi maka beliau perlu memastikan ia boleh menampung daya gegaran tersebut. Sebagai seorang bakal arkitek, rekabentuk dan hasilkan bangunan yang stabil dan tidak tumbang apabila menerima daya gegaran dengan menggunakan bahan-bahan yang diberikan. Anda dikehendaki membina struktur bangunan dengan menggunakan set LEGO yang disediakan. Ketinggian minimum struktur bangunan anda adalah 50cm. Anda bebas merekabentuk bangunan tersebut mengikut bentuk yang anda rasakan dapat bertahan apabila dikenakan daya pada kadbod yang menjadi tapak kepada bangunan tersebut. Anda boleh melakukan beberapa percubaan sehingga mendapat rekabentuk bangunan yang paling stabil.”

 Peserta diberi masa selama 30 minit bagi menghasilkan, menguji dan melakukan penambahbaikan terhadap struktur bangunan ciptaan mereka. Mereka diberi kebebasan membina bangunan tersebut mengikut kreativiti mereka dan melakukan penambahbaikan supaya bangunan tersebut dapat bertahan tanpa tumbang setiap kali dikenakan daya gegaran pada tapaknya. Disepanjang proses membina struktur bangunan tersebut, peserta dikehendaki melengkapkan helaian kerja (handout) yang mengkehendaki mereka menyatakan apakah langkah-langkah yang dilakukan, apakah penambahbaikan yang dilakukan dalam setiap percubaan dan apakah factor-faktor yang dipertimbangkan dalam membina struktur bangunan tersebut. Akhirnya murid akan menjawab beberapa soalan berkaitan aktiviti ini bagi meningkatkan kemahiran metakognitif mereka.

Aktiviti Pembentangan Kumpulan, Refleksi & Kemahiran Metakognitif

Setelah selesai melaksanakan kemsemua aktiviti di empat stesyen yang berbeza, murid akan berkumpul semula di dewan dalam kumpulan masing-masing. Fasilitator akan membawa hasil akhir yang telah dihasilkan oleh setiap kumpulan ke hadapan dewan. Peserta akan berpeluang untuk membanding beza hasil produk mereka dengan kumpulan lain serta mengenalpasti apakah kelemahan dan kekuatan hasil rekaan mereka berbanding rakan-rakan dari kumpulan yang lain.
           
Seterusnya fasilitator akan menguji sekali lagi hasil akhir setiap kumpulan semula. Beberapa kumpulan yang dapat menghasilkan produk yang terbaik akan diminta menyatakan mengapakan hasil rekaan mereka lebih baik dari kumpulan yang lain dengan menyatakan factor-faktro yang diambil kira, inovasi yang dilakukan dan langkah-langkah yang dilaksanakan dalam merekabentuk produk tersebut. Seterusnya fasilitator akan mengulang langkah menguji produk bagi aktiviti stesyen-stesyen seterusnya.Maka akhirnya di dalam aktiviti pembentangan hasil produk ini, murid-murid akan dapat mengenalpasti bagaimanakan langkah yang mereka lakukan berbeza berbanding rakan yang lain dan bagaimana mereka dapat menambahbaik lagi hasil produk mereka pada masa akan datang. Ini secara tidak lansung telah meningkatkan kemahiran metakognitif dalam kalangan murid tersebut.


KESIMPULAN DAN CADANGAN

Secara keseluruhannya, aktiviti yang telah dirancang dalam empat stesyen berbeza telah berupaya menggalakkan pelajar untuk berfikir secara kreatif dan inovatif. Para peserta dilihat berupaya menjana idea-idea yang kreatif dan melakukan inovasi terhadap produk rekaan mereka. Disamping berupaya menggalakkan murid berfikir secara kreatif dan inovatif, aktiviti yang telah dirancang ini juga berupaya menggalakan peserta untuk meningkatkan beberapa kemahiran generik seperti kemahiran interpersonal, intrapersonal, kemahiran komunikasi dan bekerja dalam pasukan (kemahiran generik). Kemahiran komunikasi antara peserta program telah berjaya ditingkatkan ditingkatkan melalui sesi perbincangan kumpulan ketika melakukan aktiviti dan melalui beberapa sesi pembentangan hasil aktiviti. Semangat dan kerjasama dalam pasukan juga dapat dipupuk dalam kalangan peserta melalui aktiviti di setiap stesyen yang dijalankan dalam kumpulan. Selain daripada itu, program ini juga telah berupaya meningkatkan pemikiran kreatif dan inovatif dalam kalangan pelajar GR6243. Proses merancang aktiviti berupaya menggalakkan pelajar untuk berfikir secara kreatif dan inovatif dalam mendapatkan idea-idea baru atau melakukan penambahbaikan terhadap idea-idea sedia ada supaya dapat menghasilkan aktiviti-aktiviti stesyen yang berkesan. Proses merancang dan melaksanakan program ini juga telah meningkatkan beberapa aspek kemahiran generik dalam kalangan pelajar GR6243 seperti kemahiran intrapersonal, interpersonal, komunikasi dan kerjasama dalam pasukan. Maka jelaslah bahawa program komuniti ini telah berjaya mencapai matlamat utamanya dalam memupuk dan menggalakkan peserta (murid Tahun 5) dan pelajar GR6243 untuk berfikir secara kreatif dan inovatif serta meningkatkan kemahiran generik mereka.

Program khidmat komuniti perlu diteruskan pada masa akan datang namun beberapa penambahbaikan dicadangkan supaya program ini menjadi lebih baik pada masa hadapan. Antara cadangan-cadangan tersebut adalah seperti berikut:
  •         i.            Bilangan stesyen aktiviti perlu diperbanyakkan supaya murid dapat didedahkan dengan lebih banyak lagi aktiviti yang menggalakkan pemikiran kreatif dan inovatif.
  •       ii.         Bilangan peserta di dalam setiap kumpulan perlu dikurangkan supaya murid dapat dilibatkan secara optima. Bilangan peserta yang terlalu ramai akan menyebabkan terdapat sebilangan kecil murid yang tidak melibatkan diri secara aktif dan kurang memberi sumbangan idea dalam sesi perbincangan kumpulan.
  •     iii.            Peruntukan masa yang ditetapkan bagi menyelesaikan aktiviti stesyen perlu dilanjutkan agar mereka berupaya melakukan perbincangan untuk mendapatkan idea-idea yang kreatif dan supaya mereka berupaya menganalisa kekurangan atau kelemahan dalam rekaan mereka dengan lebih terperinci lagi. Peruntukan masa yang terlalu singkat akan menyebabkan peserta menyelesaikan tugasan dengan terburu-buru dan akibatnya pemupukan kemahiran berfikir ini tidak dapat berlaku dengan optima.
  •     iv.            Murid-murid perlu didedahkan dengan konsep-konsep sains yang terlibat dalam aktiviti yang dilaksanakan supaya mereka dapat mempertingkatkan kemahiran proses sains mereka dan berupaya mengaplikasikan konsep yang telah dipelajari dengan lebih baik lagi melalui setiap aktiviti stesyen tersebut.
  •       v.            Murid-murid berpencapaian sederhana dan rendah perlu diberi bimbingan yang lebih ketika merancang rekabentuk produk mereka serta ketika sesi menjawab soalan-soalan untuk meningkatkan kemahiran metakognitif mereka. Fasilitator perlu membimbing kumpulan peserta ini dalam menganalisa kelemahan dan kekurangan dalam rekaan peserta melalui soalan-soalan kemahiran metakognitif yang disediakan disetiap akhir sesi aktiviti stesyen tersebut.
  •     vi.            Peserta-peserta perlu digalakkan untuk bertanyakan soalan selepas setiap kali sesi pembentangan kumpulan supaya mereka dapat membuat perbandingan hasil rekaan mereka dengan kumpulan lain. Melalui langkah ini, peserta dapat melihat dan mengenalpasti apakah kelebihan atau kekurangan rekaan mereka berbanding kumpula lain dan sekaligus meningkatkan kemahiran metakognitif mereka.
  •   vii.            Dalam sesi pembentangan dan refleksi, fasilitator perlu memberi penekanan terhadap inovasi yang dilakukan oleh setiap kumpulan dan meminta mereka membanding beza setiap inovasi yang dilakukan oleh setiap kumpulan. Ini akan memberi gambaran kepada peserta bahawa inovasi penting dan perlu diamalkan dalam menghasilkan idea atau produk yang lebih baik.


     



Tiada ulasan:

Catat Ulasan